Matthias KOWASCH

Professeur des universités

Sorbonne Université

Axes de recherche dans l’U.R. Médiations

Présentation

Docteur en Géographie de l’Université Paul Valéry Montpellier III et de l’Université de Heidelberg (cotutelle franco-allemande)

Thème de la thèse : « Les populations Kanak face au développement de l’industrie du nickel en Nouvelle-Calédonie ». Disponible ici

PhD in Geography from University Paul Valéry Montpellier III and University of Heidelberg (French-German cotutelle).

Title: Les populations Kanak face au développement de l’industrie du nickel en Nouvelle-Calédonie. Available here

 

Résumé :

Mes activités de recherches portent sur la gouvernance des ressources minières, l’éducation au développement durable (EDD), la transition écologique et les savoirs autochtones, avec un focus régional sur l’Europe de l’Ouest et les îles du Pacifique Sud.

Les enjeux autour de l’extraction des matières premières critiques (MPC), nécessaires pour les secteurs énergétique, numérique et du transport, sont appréhendées et analysées sous le prisme des relations de pouvoir des différents acteurs impliqués. La gouvernance des ressources minières devrait tenir compte de la justice environnementale et sociale, en particulier pour les communautés locales et autochtones.  Mes champs d’investigation comprennent également le rôle de l’éducation formelle et extra-scolaire ainsi que la perception et les actions des jeunes sur les questions de la durabilité (alimentation, agriculture, consommation de ressources naturelles, etc.) liées aux changements environnementaux planétaires.     

Ancien professeur des universités à la Haute École Pédagogique de Graz (Autriche), j’ai passé plusieurs années en Nouvelle-Calédonie dans le cadre de mes recherches doctorales et postdoctorales.

Mots-clés : Changements environnementaux planétaires, éducation au développement durable, gouvernance minière, transition écologique.

 

Research activities:

My research focus on mining governance, education for sustainable development, ecological transition, and Indigenous knowledge, with a geographical focus on Western Europe and the islands of the South Pacific.

I analyse the extraction and processing of critical raw materials (CRMs), which are necessary for energy, transport and digital sectors, through the prism of power relations between the various actors involved. Extraction of mining resources requires consideration of environmental and social justice, particularly for local and Indigenous communities. My areas of investigation also include the role of formal and non-formal education, and youth perceptions of, and action on, sustainability issues (food, agriculture, consumption of natural resources, etc.) in relation to global environmental change.    

A former professor at the University College of Teacher Education in Graz (Austria), I spent several years in New Caledonia as part of my doctoral and post-doctoral research.

Key words: Global environmental change, education for sustainable development, mining governance, ecological transition

Publications significatives

Éditions d’ouvrage :

Kowasch, M., Batterbury, S.P.J. (2024). Geographies of New Caledonia-Kanaky – Environments, Politics and Cultures. Cham/Switzerland: Springer Nature. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-49140-5  

Articles :

Stastny, A. & Kowasch, M. (2022). Environmental Knowledge in New Caledonian Geography Textbooks, Journal of Geography Education, 50(2), 82–97. DOI: 10.18452/25711.

Kowasch, M., Cruz, J.P., Reis, P., Gericke, N., Kicker, K. (2021). Climate Youth Activism Initiatives: Motivations and Aims, and the Potential to Integrate Climate Activism into ESD and Transformative Learning. Numéro spécial « Youth Climate Activism and Sustainable Civic and Political Engagement », Sustainability 13(21), 11581; DOI: https://doi.org/10.3390/su132111581.

Kowasch, M., Lippe, D.F. (2019). Moral impasses in Sustainability Education? Empirical results from school geography in Austria and Germany. Environmental Education Research, 25(7), 1066- 1082, DOI: 10.1080/13504622.2018.1557112.

Bruckner, H., Kowasch, M. (2018). Moralizing Meat Consumption: Bringing Food and Feeling into Education for Sustainable Development. Special issue “Eating in the anthropocene: Learning the practice and ethics of food politics”, Policy Futures in Education, 17(7), 785–804. DOI: https://doi.org/10.1177/1478210318776173.

Kowasch, M. (2018). Nickel mining in northern New Caledonia – a path to sustainable development? Special Issue « Nickel laterites: from exploration to processing », Journal of Geochemical Exploration 194, 280-290. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gexplo.2018.09.006

Kowasch, M. (2014). Fieldwork in a context of decolonization: the example of a French overseas territory (New Caledonia), Special Issue “Positionality and reflexivity in the field: doing ethnographies in geography”, Erdkunde, Bonn, Vol. 68, 251-264. DOI: https://doi.org/10.3112/erdkunde.2014.04.02    

Kowasch, M. (2012) Le développement de l’industrie du nickel et la transformation de la valeur de l’environnement en Nouvelle Calédonie. Journal of Political Ecology, 202-220. DOI: https://doi.org/10.2458/v19i1.21727

 

Major publications

Edited volumes:

Kowasch, M., Batterbury, S.P.J. (2024). Geographies of New Caledonia-Kanaky – Environments, Politics and Cultures. Cham/Switzerland: Springer Nature. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-49140-5   

Articles:

Stastny, A. & Kowasch, M. (2022). Environmental Knowledge in New Caledonian Geography Textbooks, Journal of Geography Education, 50(2), 82–97. DOI: 10.18452/25711

Kowasch, M., Cruz, J.P., Reis, P., Gericke, N., Kicker, K. (2021). Climate Youth Activism Initiatives: Motivations and Aims, and the Potential to Integrate Climate Activism into ESD and Transformative Learning. Numéro spécial « Youth Climate Activism and Sustainable Civic and Political Engagement », Sustainability 13(21), 11581; DOI: https://doi.org/10.3390/su132111581

Kowasch, M., Lippe, D.F. (2019). Moral impasses in Sustainability Education? Empirical results from school geography in Austria and Germany. Environmental Education Research, 25(7), 1066- 1082, DOI: 10.1080/13504622.2018.1557112

Bruckner, H., Kowasch, M. (2018). Moralizing Meat Consumption: Bringing Food and Feeling into Education for Sustainable Development. Special issue “Eating in the anthropocene: Learning the practice and ethics of food politics”, Policy Futures in Education, 17(7), 785–804. DOI: https://doi.org/10.1177/1478210318776173

Kowasch, M. (2018). Nickel mining in northern New Caledonia – a path to sustainable development? Special Issue « Nickel laterites: from exploration to processing », Journal of Geochemical Exploration 194, 280-290. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gexplo.2018.09.006  

Kowasch, M. (2014). Fieldwork in a context of decolonization: the example of a French overseas territory (New Caledonia), Special Issue “Positionality and reflexivity in the field: doing ethnographies in geography”, Erdkunde, Bonn, Vol. 68, 251-264. DOI: https://doi.org/10.3112/erdkunde.2014.04.02

Kowasch, M. (2012) Le développement de l’industrie du nickel et la transformation de la valeur de l’environnement en Nouvelle Calédonie. Journal of Political Ecology, 202-220. DOI: https://doi.org/10.2458/v19i1.21727